Z Sójczego Wzgórza na drogę ekspresową S11

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 25.12.2020 / Komentarze
Burmistrz Daniel Rak: Naszą ideą jest całkowite wyłączenie dróg miejskich z ruchu tranzytowego

O tym, że Szczecinek może liczyć na kolejną drogę obchodzącą miasto, tym razem od północnego-zachodu, pisaliśmy kilkakrotnie.

Pomysł zbudowania drogi łączącej dwie obwodnice Szczecinka - w ciągu drogi ekspresowej S11 z tzw. "małą - trzesiecką" w ciągu drogi wojewódzkiej nr 172, urodził się w ratuszu kilka lat temu. Po zrealizowaniu największej w historii Szczecinka inwestycji drogowej przyszedł czas na budowę kolejnej piątej - po dużej, małej, leśnej i łącznika DK20 z S11 - obwodnicy Szczecinka.

- Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich wykonał już dokumentację projektową tej drogi - mówi "Miastu z Wizją" burmistrz Daniel Rak.

- To taki klasyczny bajpas po którym można byłoby nie wjeżdżając do miasta na ul. Kołobrzeską dostać się od razu na drogę krajową nr 11 w kierunku Koszalina bądź drogę ekspresową S11 w kierunku Poznania. Koszt inwestycji przewidziany jest na kilkadziesiąt milionów złotych (wstępne szacunki mówią o 36 mln zł - redakcja). Oczywiście cenę zweryfikuje przetarg. Dlaczego tak dużo? Ponieważ na tym łączniku planowana jest budowa wiaduktu nad linią kolejową 404 Szczecinek - Białogard.

Jak powiedział nam burmistrz, inwestycja miałaby w większości zostać sfinansowana z funduszy europejskich w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2021 - 2027.

- Mam nadzieję, że marszałek Olgierd Geblewicz skutecznie zaaplikuje o te środki. Naszą ideą jest całkowite wyłączenie dróg miejskich z ruchu tranzytowego.  

Jak wspomnieliśmy i jak nam wcześniej powiedział radny Sejmiku Zachodniopomorskiego Jakub Hardie-Douglas, długość łącznika z ronda na Sójczym Wzgórzu będzie wynosiła około 2 km a cały koszt realizacji zadania jest obecnie szacowany na około 36 mln zł, z czego branża drogowa to 21,3 mln a reszta to obiekty inżynieryjne: mosty, wzmocnienia gruntu czy likwidacja kolizji. 

- Tytuł na realizację inwestycji powinien pojawić się wraz z nastaniem nowej unijnej perspektywy. Inwestycja realizowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie będzie w większości finansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Wierzę, że będzie to rok  2021. Zrobimy wszystko żeby tak właśnie było - podkreśla Jakub Hardie-Douglas.

- Dla nas, lokalnych samorządowców, inwestycje drogowe mają szczególne znaczenie gdyż realnie wpływają na jakość życia mieszkańców miasta. Przez ostatnie lata zrealizowaliśmy szereg inwestycji drogowych na terenie Szczecinka i konsekwentnie uzbrajamy miasto w kolejne drogowe udogodnienia. Nie chodzi tylko o same modernizacje dróg, ale też znaczące zmiany w układzie komunikacyjnym Szczecinka. Ta doktryna pozostaje niezmienna.  Dlatego też dla mnie, jako reprezentanta Szczecinka w wojewódzkim samorządzie lobbowanie za tą inwestycją jest absolutnym priorytetem. Łącznik między DW 172 a S11 będzie logicznym i oczekiwanym epilogiem "uwalniania" się od uciążliwości transportowych.

Wstępnie zakłada się, że obwodnica w ciągu drogi wojewódzkiej nr 172 będzie drogą jednojezdniową klasy G o szerokości 7 m. Planowana długość trasy to 1,6 km. W ciągu trasy, na przecięciu z linią kolejową nr 404 Szczecinek – Białogard, powstanie wiadukt kolejowy.

Jak wszystko pójdzie po myśli miasta, do 2025 roku Szczecinek na dobre zostanie opasany siecią obwodnic.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk

Projekt: ZZDW Koszalin