Szczecinek rowerem stoi

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 29.08.2021 / Komentarze
Trasa Pojezierzy Zachodnich wśród najlepszych w Polsce! Najnowsze informacje o drodze rowerowej Szczecinek - Borne Sulinowo

O tym, że w Szczecinku turystyka rowerowa cieszy się olbrzymim zainteresowaniem mieszkańców, piszemy nader często.

Najpopularniejszym weekendowym szlakiem rowerowym jest tzw. Szlak Zaklętego Gryfa, czyli 14-km trasa rowerowa wokół jeziora Trzesiecko. Ale nie tylko. Mieszkańcy oblegają też m.in. Pętlę Wilczkowską, czyli szlak dookoła jeziora Wilczkowo. Ale co najważniejsze, Szczecinek leży na międzynarodowym szlaku rowerowym Trasa Pojezierzy Zachodnich. W niedalekiej przyszłości na dobre (tylko) droga rowerowa połączy Biały Bór z granicą państwa na moście w Siekierkach.

Póki co Trasa Pojezierzy Zachodnich została uznana przez Portal Znaj Kraj jedną z najlepszych tras rowerowych w Polsce!

Trasa Pojezierzy Zachodnich to drugi ze szlaków projektu "Rowerem przez Pomorze Zachodnie", którego oddany do użytku początek pozwala na rowerowe podróże. Szlak zaczyna się tuż przy oryginalnym, nieczynnym mostem kolejowym w Siekierkach, który wkrótce stanie się polsko-niemieckim mostem rowerowym. Stąd po gotowym fragmencie drogi rowerowej po zlikwidowanej linii kolejowej biegnie do Trzcińska-Zdroju. Kolejne odcinki wkrótce poprowadzą przez Myślibórz, Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Borne Sulinowo i Szczecinek aż do Białego Boru, tworząc piękną krajobrazowo trasę o długości ponad 400 kilometrów. Jest na co czekać!

Na zaszczytnej liście wraz ze Szczecinkiem znalazło się 13 tras rowerowych w naszym kraju, w tym trzy położone na Pomorzu Zachodnim - oprócz "szczecineckiego" szlaku, także Velo Baltica i Blue Velo.

https://www.znajkraj.pl/rowerem-po-polsce-13-najlepszych-szlakow-rowerowych

Oto najlepsze szlaki rowerowe w Polsce:

 Forteczna Trasa Rowerowa - Podkarpacie

Rowerowy Szlak Orlich Gniazd - Śląskie

Szlak Kanału Elbląskiego - Mazury Zachodnie

Żelazny Szlak Rowerowy - Śląskie

Kaszubska Marszruta - Bory Tucholskie

Trasa Pojezierzy Zachodnich - Pomorze Zachodnie

Blue Velo - Pomorze Zachodnie

Wiślana Trasa Rowerowa - Małopolska

Velo Czorsztyn - Małopolska

Velo Baltica - Pomorze Zachodnie

EuroVelo 10 (dawny R-10) - Pomorskie

Szlak wokół Tatr - Małopolska

Velo Dunajec - Małopolska

Jak już niejednokrotnie pisaliśmy, ostatnio w artykule:

https://www.miastozwizja.pl/szlak-rowerowy-szczecinek-borne-sulinowo-kiedy

mieszkańcy Szczecinka z utęsknieniem oczekują bezpiecznego szlaku rowerowego do Bornego Sulinowa. Na jakim etapie jest dziś budowa drogi rowerowej na tym odcinku Trasy Pojezierzy Zachodnich, zapytaliśmy w Biurze Prasowym Urzędu Marszałkowskiego.

Marszałek Olgierd Geblewicz poinformował nas, że:

Zarząd Województwa dokłada wszelkich starań, aby zrealizować inwestycje przewidziane w „Koncepcji sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego". Do realizacji zaplanowane zostały cztery trasy: Velo Baltica, Trasa Pojezierzy Zachodnich, Blue Velo oraz Stary Kolejowy Szlak, co pozwoli na uruchomienie 1100 km tras rowerowych. Realizacja poszczególnych inwestycji danej trasy uzależniona jest zarówno od terminu zakończenia ich przygotowywania jak i dostępnych środków finansowych. Niestety inwestycje przewidziane na odcinku Łubowo - Borne Sulinowo - Szczecinek mają mocno opóźnione dokumentacje budowlane, głównie z uwagi na lokalizację na terenie leśnym i brak przepisów oraz w niektórych przypadkach dobrej woli właściciela terenu. Ponadto, w związku z wyczerpaniem alokacji środków w ramach działania 4.9 RPO WZ, Zarząd Województwa poszukuje alternatywnych źródeł finansowania projektów. Inwestycje dotyczące budowy odcinków Łubowo - Borne Sulinowo oraz Borne Sulinowo - Krągi, zostały zgłoszone do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, gdzie niestety nie uzyskały dofinansowania. Ponadto inwestycje te wraz z odcinkiem Krągi - Szczecinek zostały ujęte w fiszkach do Krajowego Programu Odbudowy (KPO). Niestety w przedłożonym przez Rząd projekcie KPO tego typu inwestycje nie zostały uwzględnione, mimo ogromnego zainteresowania niemal wszystkich Województw. Turystyka rowerowa odnotowała niebagatelny wzrost zainteresowania podczas pandemii COVID-19 z uwagi na indywidualny charakter oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. Zgłaszając projekty budowy tras rowerowych do KPO widzieliśmy w tym instrumencie, tak jak inne kraje UE, jedną z szans na odbudowę gospodarki. Jednakże, mimo napotykanych przeszkód na jakie natrafia realizacja naszego wspólnego projektu, zdecydowaliśmy o wprowadzeniu do realizacji odcinka Łubowo - Borne Sulinowo (odcinek z punktem widokowym na moście), mimo prawdopodobnej konieczności prefinansowania projektu środkami z budżetu województwa, o co sukcesywnie zabiegał Radny Województwa Jakub Hardie-Douglas. Wprowadzenie zadania do WPF planowane jest do przedłożenia na najbliższą sesję Sejmiku, a inwestycja powinna zakończyć się w 2022 r. Dla odcinka Borne Sulinowo - Krągi podjęte zostaną działania pozyskania finansowania w ramach kolejnej perspektywy finansowej, podobnie jak dla odcinka Krągi - Szczecinek, gdzie w dalszym ciągu trwają uzgodnienia z Lasami Państwowymi i dokumentacja nie może zostać ukończona. Jeśli chodzi o punkty postojowe wzdłuż trasy rowerowej, to zgodnie z listami intencyjnymi podpisanymi zarówno z Powiatem jak i poszczególnymi Gminami - za ich budowę odpowiadają Partnerzy projektu. Budowa punktów postojowych, jako że stanowi indywidualną inwestycję Partnerów, nie jest ujęta w projekcie budowlanym Województwa. Mając powyższe na uwadze, w kwestii uzyskania brakujących pozwoleń na budowę liczymy na aktywność Zarządu Powiatu Szczecineckiego. Pożądane są również wszelkie działania w celu zabiegania na szczeblu centralnym, o wsparcie finansowe dla budowy tras rowerowych.

Tekst i foto: Sławomir Włodarczyk