Przegubowiec przejechał ponad 16 tysięcy kilometrów

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 24.09.2020 / Komentarze
Prezes KM Tomasz Merk: Autobus nie miał żadnej awarii, na naszych ulicach radził sobie bardzo dobrze

W połowie lipca do Szczecinka przyjechał nowy autobus. Tym razem jest to jednak blisko 19-metrowy autobus przegubowy. Pojazd przez kilka tygodni był testowany przez Komunikację Miejską. Przewoźnik chciał sprawdzić, jak tak duży autobus poradzi sobie na naszych ulicach, zwłaszcza w dość newralgicznych miejscach, jak ostre zakręty, małe ronda czy zatoczki. Okazuje się, że z wszelkimi przeszkodami radził sobie nadzwyczaj dobrze.

Testy pojazdu, który można było spotkać na ulicach naszego miasta przez ponad miesiąc, już dobiegły końca. W minionym tygodniu przegubowiec wrócił do Czech. Teraz przyszedł czas na podsumowanie testów.

- Pojazd spisał się bardzo dobrze – mówi „Miastu z Wizją” Tomasz Merk, prezes Komunikacji Miejskiej. - Jeżeli chodzi o parametry tego autobusu, to oczywiście w niektórych newralgicznych miejscach trzeba było nieco bardziej uważać podczas pokonywania m.in. zakrętów, ale nie miał jakichś większych problemów. Zachowywał się mniej więcej tak samo, jak nasze autobusu 12-metrowe. Natomiast z pewnością był bardziej pojemny i mógł zabrać większą ilość pasażerów. Wydaje się, że taki autobus byłby dla nas optymalnym rozwiązaniem do obsługi pasażerów w godzinach szczytowych. Będziemy się starać, żeby taki autobus pojawił się w Szczecinku w przyszłym roku.

Testowany autobus przegubowy przejechał przez ten czas ponad 16 tys. km. - Nie liczyliśmy, ile przewiózł pasażerów, ponieważ nie prowadziliśmy takich statystyk. Wiemy natomiast, że zapełnienia były na tyle duże, że momentami w godzinach porannych nie wszyscy do tego autobusu wsiedli. Takie sytuacje zdarzały się na pętli na zachodzie i później w drodze powrotnej z dzielnicy Świątki i spod Ekonomika. Tam czasami nawet ten duży autobus nie był w stanie zabrać wszystkich pasażerów. Ale taki pojazd rozwiązuje nam dużo problemów, takich jak kursy bisowe. Tu możemy wysyłać w trasę jeden autobus zamiast dwóch, czyli mamy o jeden pojazd mniej, a tym samym możemy nieco zredukować wydatki, co nie jest bez znaczenia.

- Jesteśmy naprawdę zadowoleni z wyników tych testów. Autobus ten pali mniej więcej tyle, co te nasze 12-metrowe. Wychodziło ok. 42 litrów na 100 km. Jest to autobus z normą Euro 6. Nie mieliśmy także żadnej awarii w tym autobusie, a przejechał on łącznie po naszych ulicach ponad 16 tys. km. Jest tez on fajny wizualnie i dobrze wyposażony. Zobaczymy, czy uda nam się taki autobus zakupić i posiadać na stałe w naszej flocie. Oczywiście decydujący głos nie należy do nas. Ale cieszylibyśmy się, gdyby udało się zdobyć finansowanie na jego zakup. Jeżeli byłaby taka możliwość, to z chęcią byśmy tego typu autobus w swojej flocie widzieli – dodaje nasz rozmówca.

Tekst: Marzena Góra

Foto: Sławomir Włodarczyk