Czy BIP jest konieczny dla jednostek organizacyjnych?

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 11.08.2015 / Komentarze
Jednostki organizacyjne samorządu nie muszą tworzyć odrębnych stron BIP - uważa ekspert MAC dr Zbigniew Gromek.
Jedno ze starostw powiatowych przesłało do resortu administracji pytanie, dotyczące obowiązku zamieszczania informacji podmiotowych BIP przez jednostki organizacyjne powiatu. Władze powiatu miały wątpliwości czy publikacja informacji publicznej, dotyczącej jednostki organizacyjnej powiatu na stronie BIP prowadzonej przez starostwo powiatowe realizuje obowiązek utworzenia własnej strony podmiotowej BIP, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
 
Zdaniem dr Zbigniewa Gromka jednostka organizacyjna powiatu nie jest zobowiązana do zamieszczenia strony podmiotowej BIP w ramach specjalnie w tym celu utworzonej domeny. W jego opinii wystarczy utworzenie odrębnej podstrony, dostępnej z poziomu strony BIP prowadzonej przez starostwo powiatowe. Ekspert jest zdania, że kluczowe w tej sprawie jest wyjaśnienie pojęcia „strona własna Biuletynu Informacji Publicznej", które nie zostało precyzyjnie zdefiniowane ani w ustawie o dostępie do informacji publicznej, ani w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej.
 
Według dr Gromka należy tutaj rozróżnić dwie kwestie. Pierwszą jest sposób realizacji obowiązku utworzenia własnej, odrębnej strony podmiotowej BIP, drugą - miejsce w sieci WWW, w którym strona ta ma zostać umieszczona. W jego ocenie własna (por. art. 9 ust. 2 ustawy) czy też odrębna (por. § 9 ust. 1 rozporządzenia) strona oznacza, że jest to wydzielona strona, na której zamieszone są wyłącznie informacje, o których mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Wyklucza to możliwość publikacji na tej stronie informacji, które nie byłyby informacją publiczną w rozumieniu ustawy, a także grupowaniu w ramach jednej strony informacji dotyczącej więcej niż jednej jednostki organizacyjnej.
 
Zdaniem eksperta pojęcie „strona własna" nie oznacza natomiast, że musi to być strona stworzona przez daną jednostkę organizacyjną, jak również że musi ona posiadać własną, odrębną domenę. W odniesieniu do tej ostatniej kwestii trzeba wskazać, że autor rozporządzenia rozróżnia „odrębną stronę WWW" oraz „własną stronę WWW". Dopuszcza to sytuację, w której „odrębna strona WWW" dotycząca danej jednostki organizacyjnej jest zamieszczona w ramach innej strony WWW, utworzonej przez inny podmiot. Zarazem prawodawca pozwala, aby strona WWW podmiotu była jednocześnie stroną podmiotową BIP, o ile spełnia wszystkie wymogi ustawy i rozporządzenia. Oznacza to, że w myśl rozporządzenia utworzenie samodzielnej strony podmiotowej BIP posiadającej odrębną domenę jest wyłącznie uprawnieniem, a nie obowiązkiem.
 
Dr Gromek wskazuje jednocześnie, że art. 9 ust. 2 ustawy nakazuje stworzyć stronę BIP w postaci „własnej strony". Jego zdaniem w tym przypadku chodzi o stronę wyodrębnioną, nie oznacza to natomiast wymogu umieszczenia tej strony na całkowicie oddzielnej (samodzielnej, własnej) domenie, poświęconej wyłącznie na publikację strony podmiotowej BIP danej jednostki organizacyjnej.
 
W odniesieniu do powiatu za w pełni dopuszczalną należy, jego zdaniem, zatem uznać sytuację, gdy strona podmiotowa danej jednostki organizacyjnej jest wyodrębnionym elementem („podstroną") w ramach ogólnej strony BIP starostwa powiatowego, oczywiście przy zachowaniu jej odrębności.
 
inf. Serwis informacyjny PAP