Będzie więcej opasek ratunkowych dla seniorów

  • Aktualności
Miasto z Wizją / 24.01.2020 / Komentarze
O tym zadecydują miejscy radni na jednej z kolejnych sesji

W Szczecinku ruszył właśnie program teleopieki dla seniorów. To jedna z przedwyborczych obietnic obecnego burmistrza Daniela Raka, która również doczekała się realizacji. Pieniądze na realizację tego przedsięwzięcia zostały zabezpieczone w budżecie na 2020 rok. W miniony poniedziałek, 20 stycznia część seniorów, którzy zostali zakwalifikowani do programu, gościli w ratuszu. Otrzymali oni także urządzenia oraz przeszli krótki kurs korzystania z opasek ratujących życie.

- To pierwszy taki program w Szczecinku. Oczywiście nie jesteśmy jego prekursorami i pomysłodawcami, ponieważ korzystamy z dobrych doświadczeń innych miast – mówi burmistrz Daniel Rak. - Szacowaliśmy, ilu naszych szczecineckich seniorów mogłoby skorzystać z takiego programu i licząc proporcje wyszło, że będzie to grupa ok. 50 osób. Wiemy  już, że takich osób mających ukończony 70 rok życia, które chciałyby skorzystać z tego programu, jest ok. 75. Dedykowany jest on seniorom, którzy mieszkają sami, nie mają bliskiej rodziny, a które chciałyby zwiększyć swoje poczucie bezpieczeństwa. To zapewnia im taka opaska, dzięki której osoby te mogą być monitorowane, mają możliwość zgłoszenia, że słabo się czują lub że coś złego się dzieje. Opaski umożliwiają również przekazywanie na bieżąco informacji np. o tętnie.

- Osoby, które gościły w poniedziałek w ratuszu, przeszły także szkolenie przez firmę obsługującą i odebrały swoje opaski. Mam nadzieję, że te osoby, które już zostały wyposażone w opaski, będą czuły się pewniej, zwiększy się ich poczucie bezpieczeństwa i komfort przebywania samemu. Oczywiście zdaję sobie z tego sprawę, że trzeba niebawem podjąć decyzję odnośnie tego, w jaki sposób uzupełnimy tę listę pozostałych osób, które chcą mieć taką opaskę. Być może na jednej z kolejnych sesji będziemy proponowali wprowadzenie zmian w budżecie i zwiększenie środków dla seniorów – dodaje burmistrz.

Teleopieka obejmuje m.in. całodobowy monitoring osoby objętej usługą, przyjmowanie zgłoszeń SOS, udzielanie wsparcia polegającego na wezwaniu właściwych służb (lekarza rodzinnego, pomocy doraźnej, karetki pogotowia, straży pożarnej, policji czy rodziny). Usługa także zapewnia udzielenie wsparcia psychicznego w sytuacji zagrożenia do czasu przybycia odpowiednich służb lub osób.

Tekst: Marzena Góra